Blog van 13-19 nov - Reisverslag uit Klipdrift, Zuid-Afrika van Hetty Groenewegen van der Weiden - WaarBenJij.nu Blog van 13-19 nov - Reisverslag uit Klipdrift, Zuid-Afrika van Hetty Groenewegen van der Weiden - WaarBenJij.nu

Blog van 13-19 nov

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

01 December 2014 | Zuid-Afrika, Klipdrift

Vanavond 13/11 dan de eerste slang gezien, een cobra. Wat een happening haha. Één van de kids van mama Chris liep over het terrein en zag hem bij het mainhouse. Iedereen heeft hier altijd een zaklamp bij zich, behalve ik want dat vergeet ik . Mama Joye keek bij de deur, maar daar was hij bijna. Dus ik kijken zit hij dus echt voor de deur en wou hij naar binnen komen. Ik gaf die deur toch een duw, net op tijd. Uncle Darin werd erbij gehaald en met een stok met een lus de slang in een zak gedaan en weggebracht naar een andere plek. Was me de dag wel, ‘s middags nog twee struisvogels gezien met een stel jongen. Vandaag geen tijd gehad om te kijken of de giraffe er weer was.
De dagen zijn lang en ik slaap slecht. Soms denk ik ik houd het niet zo heel lang uit qua energie. Na twee jaar opnames dan ineen keer 6 dagen per week gaan werken is wel een omschakeling.
Vandaag 14/11 had de andere vrijwilliger een day-off. Dus in de middag druk, alle kids in bad doen en dan plannen wie wanneer zodat er geen geruzie is. Opruimen ook altijd een feest, er is altijd wel iemand die niet mee wil helpen, maar dat heb je met kinderen. We hebben een trampoline en de meeste kinderen gaan wel vaker jumpen. Vandaag nam ik de kleine T mee. Leuk dat hij het vond, ging er lekker bij liggen en lekker mee jumpen. Daarna nam ik B mee. Zij kan niet lopen. Ik dacht doe het net als met T samen op die trampoline zitten, maar nee ze wou springen haha. Maar dat houd ze niet zo lang vol, dus daarna lag ze helemaal te genieten. Zulke momenten zijn ook voor mij echt genieten. Ik vind het leuk om iets met ze te doen wat hun omgeving wat verrijkt of verbreed. Gisteren gingen we met klei spelen en heb ik de twee meiden O en D/P tot tien leren tellen. Je kan met vier jaar naar de pre school, maar dit is duur waardoor de meesten pas met 6 jaar naar school gaan. Alleen T van 4 gaat naar de pre school.
Verder is het leuk om de kleine T in korte tijd te zien veranderen, hij krijgt een fles melk en zijn potjes met eten. Het is leuk om hem gewoon limonade te laten drinken uit een beker en andere dingen te doen dan de standaard. Hij vind het leuk om uit een beker te drinken dus hij pakt zo een volle beker van één van de kids. Hij wil gaan drinken, maar als ik hem wat geef in een beker is het niet zoveel, maar deze zat vol. Hij kreeg alles in zijn gezicht, ik moest zo lachen, en hij keek zo verdwaasd.
Kruipen is er niet meer bij, hij loopt nu alleen nog maar, met zijn handen in de lucht, zo lief!
Vandaag de wilde zwijnen gezien, kan er weer bij op mijn lijstje  Het was rond de 40 graden en dan is er rond 7 uur vaak een mega onweer dat over het land trekt. Het klinkt hier heel wijds en hard, omdat wij in het wildpark één van de weinige bewoners zijn en ok omdat we dichterbij de evenaar zitten. Het licht is net een knipperlicht ;) Alle kids in paniek. Vanavond had ik voor het eerst de zaklamp mee en kon het direct gebruiken. Timing.
De dagen gaan door en ik ben hier nu alweer twee weken. Ondertussen denk en spreek ik Engels al kom ik nog vaak woorden tegen die ik niet in het Engels weet of versta, af en toe best lastig.
Hier in Afrika sta ik voor mijn gevoel heel dicht bij God. Je leeft dicht bij de natuur, de mooie schepping die God heeft gemaakt. Weer dat haast nog wisselender als dan in Nederland. Het ene moment schijnt de zon en het andere moment waait het heel hard en krijg je hoosbuien. De laatste dagen best veel regen gehad en alles is nu veel groener in plaats van het rode zand.
En ik kan nu eindelijk Zijn plan volgen en me inzetten voor de mensen hier. Sommigen zeggen dat dat door de mensen in Zuid-Afrika zelf gedaan moet worden, maar als ik dan kijk hoe blij ze hier zijn met elke hulp. Er komen hier veel verschillende mensen voor korte tijd en voor de stabiliteit van de kids is dat niet altijd even fijn, maar elke hulp is welkom. Ik ga hier alles leren tot fysio aan toe omdat ik hier zo lang ben. Ik heb nog wat te leren, maar dat is ook wel leuk, uitdaging zoeken. Het werken hier maak me ook afhankelijk van God, zonder Hem had ik het niet getrokken. Maar Hij geeft mij kracht en energie om mijn werk te kunnen doen.
Vanavond 18/11 hebben we een gamedrive gedaan en we zagen een jakhals. Was grappig ik deed gisteren T in bad en hoorde gehuil, dus ik vroeg “wie is er aan het huilen?” T zegt dat zijn de jakhalzen, haha. Verder zijn er om onze “compound” allemaal bomen ontworteld door olifanten. Waarschijnlijk ’s nachts want niemand heeft het gezien. Ook is er een leeuw geweest, maar door anderen gezien.
Woensdag 19/11 hadden we bijbelstudie. Het ging over leven naar Gods plan en hoe Hij het bedoeld heeft. Ook mochten we zeggen waar we dankbaar voor zijn met thanksgiving in het vooruitzicht. Ik ben dankbaar voor dat ik hier kan zijn en helpen en dat ik geen heimwee heb.
Het valt me op dat de mensen hier heel dankbaar zijn.
Verder zie je overal best grote huizen hier. Ik ging naar Hammanskraal met Jonna voor boodschappen. Maar de mentaliteit is hier dat als je geld hebt dat ze dan hun huis uit gaan breiden. Dit komt omdat als er familie en vrienden vragen om geld, en je hebt geld, dan ben je verplicht om hen te helpen. Als ze hun huizen uitbreiden hebben ze geen geld. Hier weten ze niet wat sparen is. We proberen hier wel de mama’s te vertellen dat het goed is om geld achteruit te zetten.

Liefs Hetty
PO Box 2642
Hammanskraal, 0400
Republic of South Africa

Voor degene die het werk in het weeshuis willen ondersteunen kan u een gift over maken naar rekeningnummer Afrika; NL85 INGB 0792 4777 23
T.N.V H Groenewegen van der Weiden onder vermelding van weeshuis Afrika.
Na God heel erg bedankt voor uw steun!

  • 01 December 2014 - 11:33

    Janneke:

    wat een verhaal weer. Lijkt me erg zwaar en ik herken je opmerking van weinig energie na zo'n lange periode van opname. Vind het erg knap dat je dat allemaal trekt. Aan de andere kant zijn er daar zoveel dingen die je energie geven denk ik! Je bent een kanjer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hetty

Hallo lieve vrienden/familie en ander volgers, In november hoop ik als alles goed mag gaan in het weeshuis Tshepo ya Bana 10 maanden vrijwilligerswerk werk ga doen. Ik ben 21 jaar en het is altijd al mijn droom geweest om naar Afrika te gaan. Nu ga ik die droom eindelijk verwezenlijken. God helpt me daarbij!

Actief sinds 13 April 2014
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 19446

Voorgaande reizen:

05 November 2014 - 29 Januari 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: