December - Reisverslag uit Klipdrift, Zuid-Afrika van Hetty Groenewegen van der Weiden - WaarBenJij.nu December - Reisverslag uit Klipdrift, Zuid-Afrika van Hetty Groenewegen van der Weiden - WaarBenJij.nu

December

Blijf op de hoogte en volg Hetty

06 December 2014 | Zuid-Afrika, Klipdrift

Hallo allemaal!

Op mijn vrije dag ben ik naar Hammanskraal geweest om een nieuwe mobiel te kopen en wat boodschappen te doen. Hammanskraal is een dorp, maar alles is zo groot daar. Een overdekt winkelcentrum waarin je niet een hele dag wil lopen, zoveel geluid en het komt zo overweldigend op je af. Veel moeders met een kind op de rug. Een mega super spar waar we onze boodschappen doen. Als je een supermarkt bij ons in een dorp ziet, ongeveer 4-5 keer zo groot is het hier. Er wonen zoveel mensen en ze hebben van elk product zoveel op voorraad staan en van alles zoveel verschillende merken en keuzes. Wel heel leuk om te zien hoe dat allemaal gaat. Als je af moet rekeningen moet je in een rij staan met dan 5 kassa’s en dan moet je wachten op een kassa die vrij is. Je moet alles zo dicht bij de kassière zetten dat ze erbij kan, geen lopende band. Dan word er gevraagd of je plastic tassen wilt en dan word het voor je ingepakt en in je winkelkar gezet. Vervolgens ga je naar de parkeerplaats en als je winkelkar leeg is staat er al een man klaar om je kar mee te nemen en soms staan er zelfs mensen om de boodschappen in te laden. Ze zijn hier zo behulpzaam en overal hoor je “how are you”, “fine and you?”
’s Middags ben ik naar de lodge Tamboti aan de overkant bij ons geweest. Ik moet wel met de auto gebracht worden omdat we midden in een wildpark leven. Je kan zomaar een olifant of neushoorn tegenkomen. Ik heb er heerlijk gezwommen, even weg uit mn dagelijkse routine. Verder gepraat met 2 mensen die daar verblijven voor hun werk. Goed voor mn Engels. Je kan er bijvoorbeeld ook een game drive doen. De man die dat doet vertelde dat iemand met de hond ging wandelen in het wildpark en hij had ze gewaarschuwd als je een neushoorn tegen komt, zorg dat de hond hoog zit en klim zelf ook in een boom. Die neushorens zaten net als een paard in de grond te stampen, klaar om aan te vallen. Die man had geen tijd om te bidden, alleen om amen te zeggen, haha. Hij had zijn ogen dicht, klaar voor de aanval van de neushorens, maar er gebeurde maar niks. Hij doet zijn ogen open en hij ziet de neushorens weggaan. Er gebeuren hier zoveel wonderen.
Er was ook een man hier, ik ken hem niet maar hoorde het verhaal tijdens bijbelstudie. Die werd gereanimeerd en na 13 schokken toegediend te hebben weer bij leven kwam en dat hij helemaal niks geen schade had aan zijn hersenen, terwijl de meesten na zo’n tijd zoveel schade opgelopen zouden hebben.
Het was heerlijk om er even uit geweest te zijn. Het is hier heet en we zwemmen regelmatig met de kids en in mijn break in de middag ga ik ook even heerlijk zwemmen en zonnen. Moet wel gebruind terug komen natuurlijk. Ik probeer de kids te leren hoe ze moeten zwemmen, hier krijgen ze geen zwemles en de meesten kunnen dus niet zwemmen. Sommige pakken het echt al goed op. De een heeft wat meer lef dan de ander. Maar het is echt leuk om ze vooruit te zien gaan.
Willen jullie bidden voor kracht en energie? Ik ben elke dag zo moe en slaap slecht. Willen jullie bidden dat ik de komende 9 maanden genoeg energie en kracht heb om 6 dagen per week te werken.
Volgende week gaan T en P terug naar hun oma. Willen jullie bidden dat het goed zal gaan en ze een liefdevolle omgeving krijgen. Hun granny was afgelopen zondag hier en ze had voor alle kids een lolly en twee broden voor het fosterhuis. Zo lief, ze delen zelfs van het weinige dat ze hebben omdat ze zo dankbaar zijn dat we voor deze kids hebben gezorgd toen hun het zelf niet konden. T en P waren hier omdat hun moeder is overleden, maar zouden wel terug gaan naar hun familie en dat gaat nu eindelijk gebeuren.

Liefs Hetty
PO Box 2642
Hammanskraal, 0400
Republic of South Africa

Voor degene die het werk in het weeshuis willen ondersteunen kan u een gift over maken naar rekeningnummer Afrika; NL85 INGB 0792 4777 23
T.N.V H Groenewegen van der Weiden onder vermelding van weeshuis Afrika.
Na God heel erg bedankt voor uw steun!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hetty

Hallo lieve vrienden/familie en ander volgers, In november hoop ik als alles goed mag gaan in het weeshuis Tshepo ya Bana 10 maanden vrijwilligerswerk werk ga doen. Ik ben 21 jaar en het is altijd al mijn droom geweest om naar Afrika te gaan. Nu ga ik die droom eindelijk verwezenlijken. God helpt me daarbij!

Actief sinds 13 April 2014
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 19446

Voorgaande reizen:

05 November 2014 - 29 Januari 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: