Nieuwe kids - Reisverslag uit Klipdrift, Zuid-Afrika van Hetty Groenewegen van der Weiden - WaarBenJij.nu Nieuwe kids - Reisverslag uit Klipdrift, Zuid-Afrika van Hetty Groenewegen van der Weiden - WaarBenJij.nu

Nieuwe kids

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

19 Januari 2015 | Zuid-Afrika, Klipdrift

De laatste week zijn er aardig wat veranderingen geweest. Op maandag 12 januari kregen we er een baby van 8 dagen bij. De kleine P is zo lief. Heerlijk om eindelijk weer een baby hier te hebben. Kan ik toch nog en beetje mijn ervaring bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht op de zwangere, verlos en kraamafdeling gebruiken. Hij ademt alleen heel snel en raar, maar vrijdag had ik hem vast en praatte rustig tegen hem en toen werd zijn ademhaling ook beter. Ik hoop dus dat het vanzelf beter gaat. Maar vandaag is hij toch nog naar de dokter geweest.Wat ik wel echt mis is Zwitsal, hier hebben ze dat niet.
Ik twijfel heel erg over de keuze van een studie, kraamzorg of sociaal maatschappelijke dienstverlening. Zouden jullie willen bidden om duidelijkheid. Ik wil meer met mijn opleiding dan werken alleen, maar ook in eigen omgeving mensen kunnen helpen.
Verder kwamen er woensdag onverwacht twee zussen bij ons, N van 2 jaar (precies weten we niet hoe oud ze is, 1 of 2) en M van 10 jaar. Gevonden in Pretoria. Het precieze verhaal weten we niet. Vandaag horen we meer van de social worker. Hartverscheurend om op je 10e ineens in een fosterhouse geplaatst te worden. De kleine N beseft het niet zo goed maar M wel en dat maakt het nog moeilijker. Ze beginnen wel een beetje hun draai te vinden, maar we hopen er wel op dat ze terug kunnen naar hun familie.
Afgelopen donderdag was de gamedrive dus, samen met Anja. Wat was het een bijzondere ervaring. We hebben niet mega veel bijzondere beesten gezien, maar wat me meegemaakt hebben was wel heel gaaf.
Je gaat met zo’n safari car op pad. Voorop de car zit een tracker, een man die op sporen let en zo probeert om de beesten te vinden. De ranger rijd en verteld wat over de beesten die langskomen.
Er waren nog twee vrouwen mee, één uit Zwitserland en één uit Frankrijk.
We gingen al best snel off-road en dat geeurd meestal niet zo gauw en opeens stonden we naast een leeuw op twee meter afstand. Hij tilde zijn kop op en één sprong en dan was de tracker er geweest. De leeuw ging weer liggen maar daarna keek hij weer. Achteraf besefte de tracker dat het eigenlijk best mis had kunnen lopen. Verder hebbem we een beetje da standaard dieren gezien, impala’s, wilde beest, gnoe, wild zwijn, koedoe. Nog twee giraffes gezien en uiteindelijk nog een olifant. We zien die wel regelmatig langskomen en vaak zijn ze met vier, drie groten en 1 kleine. Dit was de kleine, maar op 1 meter afstand van de car was het toch niet meer zo klein. Het was wel even spannend want de olifant ging in de aanval. We konden niet voor of achteruit. We moesten heel stil zijn, maar de twee vrouwen achter ons bleven maar praten en foto’s met flits maken. De olifant liep op ons af, flappert met zijn oren, beweegt zijn slurf, stampt met zijn poot. De tracker en ranger hadden het ook niet meer zo breed en dat zorgde ervoor dat Anja en ik wel door hadden dat dit best wel eens verkeerd kon gaan. De tracker klopte een paar keer op de motorkap, maar hij was niet echt onder de indruk. We gingen een stukje naar voren, maar de olifant ook. Dus maar weer stilstaan en afwachten. Hij ging iets achteruit nadat de tracker nog een keer hard op de motorkap klopte en toen zijn we snel achteruit gereden. Daarna kwam de olifant eerst nog achter ons aan, maar liet het al gauw afweten. Gelukkig waren we weer veilig terug. Vooraf moest je wel een formulier tekenen dat je zelf verantwoordelijk bent ;)
Verder was het echt gaaf, bij de lodge lopen de zebra’s gewoon op het terrein en ze waren echt op nog geen meter afstand. Leuke foto’s kunnen maken.
Verder zijn F en T weer begonnen met het nieuwe schooljaar na 5 weken “zomervakantie”. Het is goed voor de boys om weer naar school te gaan.
Dit was het weer voor deze week.

Liefs Hetty
Plot 94 Klipdrift, Hammanskraal
Gauteng, South-Africa
PO Box 2642 Hammanskraal 0400

Voor degenen die het werk in het weeshuis willen ondersteunen kan u een gift overmaken naar rekeningnummer Afrika NL85 INGB 0792 4777 23 T.N.V H Groenewegen van der Weiden onder vermelding weeshuis Afrika.
Na God heel erg bedankt voor uw steun!

• 22 Januari 2015 - 22:13

Heily:

Nou zeg, wat een spannend verhaal! Vind het toch zo leuk wat je doet Hetty.
    Groetjes en geniet ervan.

• 23 Januari 2015 - 13:59

Ina:

Ha Hetty,
    Hoe is het nu net de baby? De ademhaling nog zo snel? En de twee zusjes hoe gaat het daar nu mee?
    Verder heb je wel een heel spannend dagje gehad. Gelukkig is het wonderlijk goed afgelopen.

• 25 Januari 2015 - 11:48

Tante Mary:

Was wel even spannend hé Het dat verhaal van die olifant.
    En wat een schattige mooie foto's allemaal.
    En gelukkig heb je nog even tijd om na te denken over je keuze voor opleiding. Succes!