Stuk voor stuk mooie kids - Reisverslag uit Klipdrift, Zuid-Afrika van Hetty Groenewegen van der Weiden - WaarBenJij.nu Stuk voor stuk mooie kids - Reisverslag uit Klipdrift, Zuid-Afrika van Hetty Groenewegen van der Weiden - WaarBenJij.nu

Stuk voor stuk mooie kids

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

08 November 2014 | Zuid-Afrika, Klipdrift

Ik wil jullie voorstellen aan de kids en de mensen die hier wonen.
Als jongste van het stel is daar baby boy T. Hij word deze maand 1 jaar en loopt sinds drie dagen helemaal alleen door het huis. Het is echt een schatje en als hij moe is vind hij het ook nog fijn om te knuffelen, helemaal niet erg. Verder gaat hij graag in de schommel en alles wat hij tegenkomt is mooi.
Dan krijgen we O een meisje van 2 jaar. Zij gaat stil haar eigen gang. Ze luistert goed en helpt graag mee. Ze zit in de fase van alles is nee. Vandaag als zo'n dag, dan vraag je "would you like to swing? No" en als je dan iets anders gaat doen dan is het huilen. Ze bedoeld dus gewoon "yes" haha
Dan komt A van 3 jaar. Zij is een meisje met een cerebral plasy (hersenverlamming). Vandaag was de fysio er en het was echt gaaf om haar bezig te zien met A. Ze krijgt veel meer mee dan wij denken. De ene dag ziet ze goed en de andere dag bijna niks. Dat komt doordat er de ene dag meer mis gaat in haar hoofd dan de andere dag. Verder helpt de fysio haar met het aanleren van moves.
De vierde is D. Ze is een meisje dat veel aandacht vraagt en een eigen willetje heeft. Ze vind het heerlijk om te knuffelen en om iets samen te doen. Maar vaak moet de aandacht verdeeld worden.
T is een jongen van 4 jaar. Net als D iemand met een eigen wil, dat hoort echt bij deze leeftijd :) Het is een vrolijke jongen en hij gaat 5 dagen in de week naar school.
B is een meisje van 4 jaar. Zij is na 1,5 jaar ziek geworden en daardoor kon ze niet meer praten of bewegen. Ook voor haar was vandaag de fysio en ze kan steeds meer. Leuk om te zien. Omdat ik zo lang blijf gaat de fysio mij ook leren hoe ik A en B kan helpen. B heeft een eigen wil, maar doordat ze niet kan praten is dat voor haar soms best frustrerend en wij weten niet altijd wat ze bedoeld. Mentaal is ze wel gezond.
Dan komt T een meisje van 7. Zij gaat samen met T naar school. Ze gaat haar eigen gang, helpt vaak mee. D is een zusje van haar en daar heeft ze voor gezorgd. Nu kan ze zelf weer kind zijn. Ze vind het leuk om samen te lezen en speelt met de kinderen van J&D.
Als laatste hebben we F. Hij is 12 jaar en heeft net als A cerebral palsy en hij kan niet lopen. Hij gaat naar school in Pretoria en slaapt daar van zondagmiddag tot vrijdag. Het is een leuke vrolijke jongen. Hij slaapt bij mij in het huis. Zo lief vraagt hij voordat hij gaat slapen of ik nog met hem wil lezen uit zijn dagboek. En hij is te groot om een knuffel te geven, maar wil wel graag toegedekt worden. Vanavond gaf ik hem voordat hij ging slapen stickers voor op het raam. Hij helemaal blij, kun je het voordoen, waar heb je het gekocht :)
In principe kan je hier alles kopen als je geld hebt.
Verder hebben we mama J en mama G die zorgen voor de kids en hebben om het weekend vrij en als e gewerkt hebben in het weekend dan zijn ze woensdag vrij. Ik weet niet hoe oud ze zijn, maar mama G is vaak moe. In het weekend is mama R er.
Dan heb je J&D die leiden het weeshuis en hebben twee kids die ook naar school gaan samen met T&T.
En je hebt mama C die vier eigen kinderen heeft en vier geadopteerde kinderen die in het foster house zijn opgegroeid.
Zijn heel wat mensen en er lopen hier nog meer rond. Zoals de tuinman, papa L, mama S etc.
de vrijwilligers zijn uncles en aunties. Ik ben auntie Hetty haha :)

Liefs Hetty
PO Box 2642
Hammanskraal, 0400
Republic of South Africa

Voor degene die het werk in het weeshuis willen ondersteunen kan u een gift over maken naar rekeningnummer Afrika; NL85 INGB 0792 4777 23
T.N.V H Groenewegen van der Weiden onder vermelding van weeshuis Afrika.
Na God heel erg bedankt voor uw steun!


  • 12 November 2014 - 14:22

    Arie:

    Ik zie dat je het naar je zin hebt, en dat het je is gelukt!
    Goed bezig... geniet ervan.

  • 12 November 2014 - 18:11

    Miranda:

    Hoi Hetty! Leuk van je blog meid. Hoe is het nou? Ik mis je wel hoor, ik had je nog een bericht gestuurd via facebook. Die heb je vast al gelezen. De natuur is vast wel mooi in Africa he. En je ziet er van alles natuurlijk. Nou het is in ieder geval leuk voor je en je doet er goede dingen mee door daar te zijn. Een ander zal het je niet snel nadoen want het vergt nogal wat kracht en kracht heb je echt hoor. Je bent best een sterke meid en ik vind het heel erg knap van je dat je dit allemaal doet. Maar jij doet het voor je plezier en dat scheelt natuurlijk ook. Het zal een belevenis worden voor je en je zal je hechten aan de mensen en kids daarzo, dan valt het afscheid niet mee over een tijdje. Maar het komt wel goed met je. Daar geloof ik heilig in. Wees voorzichtig en zet em op! Groetjes Miranda Verhoeff

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hetty

Hallo lieve vrienden/familie en ander volgers, In november hoop ik als alles goed mag gaan in het weeshuis Tshepo ya Bana 10 maanden vrijwilligerswerk werk ga doen. Ik ben 21 jaar en het is altijd al mijn droom geweest om naar Afrika te gaan. Nu ga ik die droom eindelijk verwezenlijken. God helpt me daarbij!

Actief sinds 13 April 2014
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 19483

Voorgaande reizen:

05 November 2014 - 29 Januari 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: